Liczba szkół, które wspierają rozwój kompetencji społecznych i miękkich u młodzieży, stale rośnie – wynika z najnowszego Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii 2023. Ekspert z dziedziny edukacji praktycznej zauważa pozytywne zmiany w polskim systemie oświaty, skupiające się na uczeniu praktycznych umiejętności, takich jak praca w grupie. Problemy psychiczne młodzieży oraz braki kadrowe w szkołach stanowią jedno z głównych wyzwań w dziedzinie edukacji.
XL LO z Oddziałami Dwujęzycznymi w Warszawie na podium
Ogłoszono wyniki Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii 2023. XL Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Warszawie zajęło 3. miejsce w Polsce spośród ponad 400 szkół z całego kraju. W czołówce znalazły się również szkoły z Siemianowic Śląskich, Szczecina i Lubina. Ogłoszenie wyników miało miejsce 21 kwietnia podczas Wielkiego Finału, który zgromadził ponad 3,5 tys. osób zainteresowanych edukacją praktyczną, działaniami społecznymi i przygotowaniem młodych do wejścia na rynek pracy na Torze Służewiec w Warszawie.
Ranking ten jest jedynym tego rodzaju w Polsce, który nie klasyfikuje szkół ponadpodstawowych na podstawie wyników matur, ale ocenia je na podstawie realnych osiągnięć i zaangażowania w rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i współpraca. Organizatorzy rankingu podkreślają, że te umiejętności są niezbędne do budowania dobrostanu psychicznego młodzieży oraz rozwijania ich zdolności działania. Dane Komendy Głównej Policji pokazują, że coraz więcej najmłodszych Polaków podejmuje próby samobójcze. W 2022 roku odnotowano ponad 2 tysiące takich prób wśród osób poniżej 18 roku życia. Eksperci alarmują, że młodzi ludzie często czują się samotni i odizolowani, a szkoła może mieć na to wpływ, obok sytuacji w rodzinie.
Kompetencje przyszłości doceniane przez pracodawców
Pracodawcy potwierdzają te obserwacje i szczególnie cenią pracowników, którzy są kreatywni i elastyczni w obliczu różnych czynników wpływających na społeczeństwo. Według ekspertki, rynek pracy przyjmuje zupełnie nową generację pracowników – młodych, ambitnych ludzi, którzy wiedzą, czego chcą, choć stawiają swoje pierwsze zawodowe kroki w niestabilnym i wymagającym środowisku. Dla pracodawców ważne są kompetencje, które uczestnicy olimpiady Zwolnieni z Teorii rozwijają poprzez realizację swoich projektów społecznych. Umiejętność zarządzania czasem, komunikatywność, praca zespołowa i autoprezentacja to tylko niektóre z wielu kompetencji, które uczniowie zdobywają i które czynią ich cennymi kandydatami w oczach rekruterów. Dzięki tym umiejętnościom młodzi ludzie mają większy wybór ofert pracy i mogą liczyć na wyższe wynagrodzenie – mówi Aleksandra Skwarska, PR, CRS i Content Marketing Menedżerka w Pracuj.pl.
Ranking Szkół Zwolnionych z Teorii powstaje na podstawie wyników uczniów, którzy biorą udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii od września do kwietnia. Zadaniem młodzieży jest organizowanie prawdziwych projektów społecznych, które wpływają na poprawę ich otoczenia i życia społeczności. Nauczyciele podkreślają, że wspieranie uczniów w realizacji tych projektów stanowi wyzwanie. Praca z młodzieżą zawsze jest wymagająca, ale wspieranie uczniów w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii była czystą przyjemnością! Po uzyskaniu tytułu nauczyciela dyplomowanego stwierdziłam, że nic nikomu już nie muszę udowadniać i mogę pracować tak, jak zawsze marzyłam. Wprowadziłam różne metody projektowe na lekcjach przedsiębiorczości. To było korzystne zarówno dla uczniów, jak i dla mnie – mówi Agnieszka Dyńska z LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Warszawie, gdzie olimpiada Zwolnieni z Teorii jest stałym elementem zajęć z przedsiębiorczości w klasach trzecich. – To były świetne zajęcia, które motywowały do działania i dawały wiele satysfakcji. Mogłam obserwować i bliżej poznać zaangażowaną i utalentowaną młodzież, która ma wiele pomysłów na interesujące projekty społeczne – dodaje nauczycielka.
Wysoka reprezentacja szkół mazowieckich
W rankingu znalazło się aż 78 szkół z województwa mazowieckiego, w tym z Warszawy, Ostrołęki, Płocka, Radomia, Garwolina, Siedlec, Sierpca, Mławy, Puszczy Mariańskiej, Kozienic, Płońska, Góry Kalwarii, Otwocka, Pułtuska, Legionowa, Golądkowa, Makowa Mazowieckiego, Józefosławia, Mińska Mazowieckiego i Grodziska Mazowieckiego.
Najwyższe noty otrzymało XL Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Warszawie (3. miejsce), Technikum z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim (10. miejsce) oraz IX Liceum Ogólnokształcące im. Hoffmanowej w Warszawie (14. miejsce). Łącznie ponad 1400 finalistów z regionu pracowało w zespołach, realizując własne projekty społeczne.